Marketing

We hebben samen mooie content gemaakt. Maar hoe zorgen we nou dat die content voor iedereen te vinden is en zoveel mogelijk mensen bereikt? Na de productiefase komt de promotiefase. We zorgen dat jouw podcast te vinden is op Spotify, Apple en alle andere platforms en helpen je met een goed ingericht YouTube-kanaal. We denken mee over je social media strategie. Zo bereik je precies de juiste doelgroep, op de juiste plek.

De juiste kanalen

Vanuit de strategie en het onderzoek weten we al waar jouw doelgroep te vinden is. We kiezen de kanalen die daar bij passen en helpen jou om de content bij je doelgroep te krijgen. Eigenlijk gaat dit om twee soorten kanalen. Distributiekanalen zet je in om de content beschikbaar te maken. En social media kanalen zet je in om de content te promoten. 

Smartphone met de podcast "Groeivoer voor Ondernemers" op Spotify, omringd door een zwarte koptelefoon op een houten ondergrond.

Vragen die bij deze fase horen

Hoe lanceer ik de podcast?

Als je voor het eerst live gaat met je podcast is het slim om een lanceringsplan te maken en uit te voeren. Denk aan een persbericht, een lanceringsevent en een extra campagne om de aftrap van je podcast te vieren.

Voor het hosten van een podcast gebruik je meestal een hosting platform zoals Springcast.io. Je hosting platform is de plek waar de audio (en soms ook video) van een aflevering geüpload wordt. Vanuit dit hosting platform wordt de content dan verder verspreid naar Spotify, Apple Podcast en alle andere apps.

De video versie van de podcast plaatsen we meestal op Youtube. Van daaruit kun je de video embedden op alle plekken waar dat handig is. Bijvoorbeeld in blogartikelen over de podcast, die je op je eigen website publiceert. Ook de shorts uit een podcast, publiceer je op Youtube.

Veelgebruikte platforms om podcast te promoten zijn LinkedIn, Instagram en TikTok. We bedenken samen met jou (en je marketingteam) een social media strategie om de podcast te promoten op de voor jou relevante kanalen.

Jazeker. Als aanvulling op organisch bereik, kunnen we een campagne opzetten om jouw podcast ook betaald te tonen aan de juiste mensen.

Om je bereik te vergroten is het slim om regelmatig te analyseren welke afleveringen goed werken. Je kunt vaak ook zien waar kijkers/luisteraars afhaken. Al die informatie helpt je om meer te doen van wat werkt.