7 tips om het maximale uit je podcast te halen

Als je een nieuwe aflevering van je podcast hebt gemaakt, is het slim om jouw content optimaal in te zetten. Je hebt immers tijd, geld en moeite geïnvesteerd, en het is zonde om daar niet het maximale uit te halen. In deze blog ontdek je wat er allemaal mogelijk is.

Zwarte podcastmicrofoon op een verstelbare arm voor een stoel in een warme, sfeervolle studio.

Content-elementen in je podcast

Een podcast bestaat uit verschillende soorten content, je zou die kunnen zien als verschillende lagen van je informatie. Als je die content slim uitsplitst en combineert, kun je er veel meer mee doen dan alleen het publiceren van je podcast zelf. Grofweg zijn er vier categorieën:

  • Tekst – Elke podcast bevat tekst of verhalen. Denk aan zinnen, quotes en inzichten die je kunt gebruiken. Dit is de feitelijke content, de inhoud, de waarde die jouw aflevering biedt.

  • Afbeeldingen – Visuals versterken je merk en zijn essentieel voor social media en platforms als Spotify. Als je slim bent laat je tijdens de podcast opnames foto’s maken of bedenk je een andere manier om visuele beelden aan je podcast toe te voegen.

  • Audio – De basis van elke podcast is natuurlijk audio. Het is het te beluisteren deel van je podcast.

  • Video – Als je een videopodcast maakt, kun je nog veel meer content produceren. Bij Ear Ear maken we vrijwel uitsluitend videopodcast in onze podcast studio in Utrecht, of op locatie. Vooral vanuit de video kun je erg veel nieuwe content maken.

Als je content slim repurposed, haal je uit één aflevering soms wel 20 verschillende stukken content. Hieronder lees je hoe je dat doet – en hoe een podcast agency of podcast studio je daarbij kan helpen.

Audio benutten

Stel: je maakt een podcast over reizen en spreekt met Marieke over haar wereldreis. Uit alleen al de audio kun je deze content halen:

  • De volledige aflevering, te publiceren via je podcast-host en alle audioplatforms.

  • Korte audiofragmenten of teasers die je plaats op social kanalen.

  • Quotes en fragmenten voor reels of audiogrammen.

We zien wel dat het gebruik van audio only fragmenten afneemt, omdat het maken van een videopodcast steeds populairder wordt.

Tekst uit je podcast halen

Naast de audio bevat je podcast natuurlijk waardevolle tekstuele content. Het repurposen van je content begint allemaal met je transcriptie: de letterlijke tekst van je aflevering. Een transcriptie maak je bijvoorbeeld met tools als Turboscribe of Descript. Vanuit de transcriptie maak je dan alle andere content die je nodig hebt. Wij gebruiken vaak Chat GPT of vergelijkbare tools om vanuit een transcriptie andere content te genereren:

  • Blogartikelen: Vraag aan Chat GPT om je 10 invalshoeken te geven voor een waardevolle blog voor doelgroep X. Kies de beste invalshoeken uit en laat er blogs van maken. Werk deze zelf nog met de hand af, voor de beste resultaten. Uiteraard kun je ook zelf een blog schrijven of er iemand voor inhuren. Bij Ear Ear zit het verbloggen van podcasts ook in ons content as a service pakket.

  • Shownotes: genereer shownotes (de teksten die bij je podcast aflevering horen). Vaak bevat dit een korte samenvatting + links en promoties.

  • Titels: een pakkende titel voor je afleveirng maakt het verschil tussen wel of geen klik. Laat ChatGPT titels bedenken waar mensen op gaan klikken.

  • Social media-posts: je maakt op basis van de transcriptie korte tekstjes voor LinkedIn, Instagram of X.

  • Ondertitels: je kunt de transcriptie gebruiken voor het ondertitelen van je shorts.

  • Quotes: sterke uitspraken kun je los inzetten of verwerken in visuals.

  • Nieuwsbrieftekst: bijvoorbeeld “Marieke ging op wereldreis en wat haar overkwam…”

  • Whitepaper of checklist: bundel de inzichten in een downloadbare gids.

  • Boek: Als je meerdere afleveringen gemaakt hebt, kun je de beste lessen uit meerdere afleveringen bundelen in een boek.

Afbeeldingen en visuals

Als je werkt met een podcast studio, kun je direct professionele beelden laten maken. Denk aan:

  • Podcast artwork: de ‘tegel’ op Spotify of Apple Podcasts. Belangrijk voor een eerste indruk.

  • Visuals: graphics op basis van quotes of thema’s uit je aflevering.

  • Foto’s van gasten: professioneel geschoten tijdens de opname.

  • Thumbnails: essentieel voor videocontent op YouTube.

Videocontent inzetten

Als je een videopodcast maakt (bijvoorbeeld opgenomen in onze professionele podcast studio in Utrecht), kun je extra veel waarde halen uit de video-opname:

  • Volledige video: upload op YouTube of Spotify Video.

  • Segmenten: lange stukken met één specifiek thema, zoals “Zo bereid je een wereldreis voor”.

  • Snippets / shorts: korte video’s (<1 minuut) voor social media.

  • Hooks: sterke openingsclips om kijkers direct te boeien.

  • Ads: snippets gebruiken als advertentie.

  • Vertaalde video’s: laat je podcast automatisch vertalen met AI.

Zelf doen of uitbesteden aan een podcast agency?

Je kunt natuurlijk zelf knippen, ondertitelen en content maken, maar het is veel werk. Een ervaren podcast agency of podcast studio kan dit werk grotendeels uit handen nemen en zorgt dat je écht rendement haalt uit je content.

Wil je weten wat er mogelijk is voor jouw podcast? Neem contact op met onze podcast studio in Utrecht voor een vrijblijvend advies.

Delen

Brainstorm sessie boeken

Loop je vast met een concept, zoek je frisse input of wil je gewoon eens sparren met een creatieve denker? Tijdens de brainstormsessie duiken we samen in jouw uitdaging.

Meer inspiratie

ontmoet andere podcast makers in onze community